5F JA 8F KÄYTTÄJÄVERTAILUSSA

Metsätyö Rita otti testille uuden sukupolven 5F EVO:n.
Oman 8F:n rinnalla kone oli pienemmän tuntuinen,
mutta hoiti hommansa erinomaisesti. 

 

Metsätyö Rita OY urakoi puun ajoa pääasiassa Kokkolan alueella. Logset 8F tuli kahden kuljettajan firmaan testikäyttöön keväällä 2021. Homma eskaloitui samoin, kuin niin usein ennenkin, kaupat syntyivät esittelyjakson jälkeen nopeasti. Kone tuli Ridalle 700 tuntia ajettuna, nyt mittarissa on reilut 8500 tuntia.
– Meillä on koneessa jykevä 122-nosturi, ja kuormaa mahtuu kunnolla. Se on meidän käyttöön oikein hyvä kone. Esimerkiksi saarihakkuilla kun ajomatkat ovat usein pitkiä, niin siellä on pakko saada jotain päivän aikana aikaiseksi. 8F ei hyydy isonkaan kuorman alla, kertoo Metsätyö Rita Oy:n yrittäjä Joonas Rita.

PIENEMMÄN KONEEN OHJAIMIIN

Testijaksot ovat metsäalalla perin yleisiä, eihän uusista koneista muuten pääse jyvälle. Metsätyö Rita sai Logsetin uuden 5F Evon testijaksolle maaliskuun alussa. Muutaman ajopäivän jälkeen metsästä löytyy yllättyneitä miehiä.
– Ei se ero kuitenkaan ole niin iso kuin kuvittelisi. Kyllä vitosellakin saa kovasti aikaan. Olen positiivisesti yllättynyt 83-nosturin tehosta, tuolla 26:n kourallahan se vie tukkia ihan niin paljon kuin 5F:llä tarvitsee. Erittäin toimiva nosturi tämäkin, Joonas jatkaa.
– Tuossa kun tultiin yhden pehmeän kohdan yli täydessä lastissa, niin 5F meni suoraan, 8F:lle jouduttiin tehdä siihen pidempi kiertotie. Tästä pitkätelinen versio leveillä teloilla, niin sillä menee kyllä ihan varmasti yli mistä vaan!
– Muuten minä kyllä tykkään isommasta meidän käyttöön, kun voimaa ja tilaa riittää. Ainahan tuottavuus paranee isommalla koneella, ja meidän työmaille se on sopinut hyvin, Joonas pohtii.

8F GT vuosimallia 2021, ajomäärä noin 8500 tuntia. 5F GT EVO vuosimalli 2024, ajomäärä alle 100 tuntia.


SMOOTH CRANE NOPEUTTAA JA HELPOTTAA

Joonaksen veljenpoika Ari on ollut ajomiehenä toisessa tuurissa hieman yli vuoden. Aiemmin puuta ajettiin vain yhdessä vuorossa, joten työn määrä on mukavassa kasvussa. Molemmat kuljettajat ovat varauksettoman innostuneita uudesta Smooth Cranesta. 

–Ensimmäisen kerran kun tuota pääsi ajamaan, niin sen eron todellakin huomasi. Kouraa voi ajaa pinolle todella paljon lujempaa, ja se on hämmästyttävän tarkka. Käytännössä puomia voi ajaa koko ajan täysiä pienillä rampeilla, ja se korjaa kaikki kuskin tekemät virheet. Kyllä sen huomasi, kun meni takaisin 8F:n rattiin, että oli outoa kun niitä liikkeitä joutuu taas itse hidastella. Ero on kyllä merkittävä, Ari pohtii.
– Ihan ehdoton varuste seuraavaan koneen hankintalistalle. Säästäähän tuo sylintereitä myös, kun ne toimivat pehmeämmin, Joonas täydentää.

Miehet ovat ajaneet jousitetulla ohjaamolla eli Smooth Ridellä nyt kolmisen vuotta. 8500 tunnin aikana jousitettu ohjaamo ei ole vaatinut minkäänlaisia huoltotoimenpiteitä. Muistavatko miehet vielä aikaa ennen Smooth Rideä?
– Ei kyllä enää muista. Kaikki ketkä tuota ovat käyneet koittamas­­sa, ovat tykänneet. Kyllä siinä voisi melkonen shokki tulla jos nyt joutuisi takaisin normaaliin ohjaamoon, Joonas nauraa.

Ari ja Joonas Rita tykästyivät Smooth Craneen. Miesten kokemuksen mukaan helpottaa käyttöä ja myös nopeuttaa työskentelyä.
5F ja 8F eivät poikkea olennaisesti ulkomitoiltaan, isomman koneen kuormatilaan mahtuu noin 3 tonnia enemmän puuta.

 

KATSO KOKO HAASTATTELU VIDEOLTA:

Play Video

users around the globe

Katso muita käyttäjätarinoita