ONKO TÄSSÄ MAAILMAN ENITEN AJETTU METSÄKONE?
80 000 käyttötunnin kunniaksi juotiin juhlakahvit Logsetin huoltokeskuksessa Vanhassa Vaasassa.
Erkki Rinteen mukaan vuonna -99 asennettu silloin uusi, ilmajousitettu istuin alkaa olla jo ”kaukana mukavasta”. Silti 20 tunnin päivät tuossa istuimessa eivät ole miehelle kovin poikkeuksellisia.
80 000 tuntia.
Se on yksittäiselle koneelle – ja sen ainoalle kuljettajalle massiivinen tuntimäärä. Kuvaavaa on se, että käytettyjen koneiden markkinoilla vanhimpien koneiden tuntikirjanpito yleensä lopahtaa noin 30 000 tunnin jälkeen – joko mittari tai kirjanpitäjä väsähtää. Näin ei ole käynyt Erkki Rinteen Norcar 600:lle. Koneesta on pidetty hyvää huolta, jopa dieselmoottori on alkuperäinen.
– Ostin koneen Logsetilta, Henrik Fridlundilta vuonna 1999, silloin mittarissa oli 12 000 tuntia. Koneremontti tehtiin 56 000 tunnin kohdalla muutama vuosi sitten. Aina kun on korjattu, niin tietysti on pyritty myös parantamaan. Konehan vain paranee vanhetessaan, Erkki nauraa.
Erkki on ollut tyytyväinen koneen keveyteen ja ketteryyteen, se on saanut pysymään vanhassa ja toimivassa. Myös Logsetin huolto saa Erkiltä varauksettomat kehut.
– Aina on saanut apuja kun niitä on tarvittu. Eihän tämänikäiseen koneeseen enää uusia osia saa, mutta vanhoja huollettuja Nässlin on aina jostain metsästänyt, Erkki kiittelee.
– Isojoelta löytyy hyvä hitsari, konepajalla on tehty välillä uutta kun on tarvittu. Tehoja on saatu lisää vaihtamalla suurempaa lauhdutinta, parantamalla tuulettimia ja ilmastointia. Kourakin on vielä alkuperäinen, kääntöpää on tehty uusiksi ja runkoakin korjailtu aina tarpeen vaatiessa. Ei mitään poikkeavaa näillä ajotunneilla.
– Ensi kesänä vaihdetaan alle tuoreempi moottori. Eiköhän tällä vielä päästellä eläkepäiville saakka, Rinne pohtii.
Juhlatilaisuuteen saatiin paikalle henkilöitä, jotka ovat olleet Logsetilla koko sen historian ajan. Vasemmalla eläkkeelle jäänyt mekaanikko Ralf Westlin, Erkki Rinne, Arto Luoma ja Logsetin juhlakelloa luovuttamassa varaosapäällikkö Lars-erik Nässlin.
Salapoliisin hommaa
80 000 tunnin kunniaksi juotiin kakkukahvit Logsetin huollossa Vanhassa Vaasassa. Paikalla oli Erkin ja Logsetin huoltohenkilöstön lisäksi jo eläkkeellä oleva Logsetin mekaanikko Ralf Westlin, varaosamyynnin päällikkö Lars-Erik Nässlin sekä Logsetilla alusta asti työskennellyt Arto Luoma.
– Tämä lienee niitä viimeisiä Norcar-nimellä valmistettuja yksilöitä, vuosimalli on 1991. Osat alkaa olla jo kiven alla, käytettyjä metsästetään salapoliisityönä, Lars-Erik nauraa.
Norcar-koneita on aikanaan valmistettu kaikkiaan noin 500 kappaletta. Logsetin huolto on palvellut Norcar-asiakkaita koko yhtiön historian ajan.